A.S. A.S.
562
BLOG

Bezdomny przed moim oknem

A.S. A.S. Rozmaitości Obserwuj notkę 4

Mieszkam na wrocławskim osiedlu Kozanów. Jest to dawna sypialnia Wrocławia, dawna - bo od kilku lat jest coraz bardziej zatłoczone i o spokoju wieczorami można jedynie marzyć. Od dwóch lat obserwuję to, co dzieje się przed moimi oknami. Regularne imprezy mieszkańców według  niepisanej zasady, która brzmi, że picie, wrzaski i palenie (czegokolwiek ) jak i wyprowadzanie psów bez sprzątania po nich, jest dozwolone, byle nie pod swoją bramą. Te migracje ludzi są świetnym antidotum na anonimowość na osiedlu. 

Moje obserwacje hałaśliwych spotkań przeciekawych ludzi zaspakajają potrzebę zrozumienia zmian. Jakich? Zastanawia mnie skąd młodzi ludzie mają czas aby codziennie wieczorem przesiadywać pod czyimiś oknami, jakim cudem spędzanie czasu dwa metry od domu zaspokaja ich potrzebę zabawy, czy takie spędzanie czasu to jedyny sposób na jaki mogą liczyć? 

Nie znalazłam obiektywnej odpowiedzi na żadne z tych pytań, dlatego, że uświadomiłam sobie, iż to ja tylko o tym myślę - nikogo to nie obchodzi.

Podobnie jak bezdomny, który od niespełna 14 dni i nocy spędza czas na ławce przed oknami kilkudziesięciu mieszkań. Codziennie rano, gdy wstaję widzę jego wózek wypchany dobytkiem, a jego nie ma. Wraca około 8 rano by położyć się spać. Śpi w dzień. Kiedy rodzice z dziećmi przychodzą na podwórko, zabiera swój wózek i idzie gdzieś. Ale od 14 dni regularnie wraca. Cieszę sie, bo wiem że jest tu bezpiecznie i nikt go tu nie skrzywdzi. 

Ale zaraz zaraz... wyobrażacie sobie, że nikt oprócz mnie go nie zauważył? Nikt nie widział człowieka, który regularnie przychodzi i śpi na ławce. Ani mój mąż, z którym mieszkam, ani sąsiedzi, ani wszystkowiedzące  panie z administracji Hmm... myślę, że to dobrze. Pewnie zaczął by im wszystkim nagle przeszkadzać. 

Osoba śpiąca na ławce wydaje się być kimś bezradnym w potrzebie.

Zastanawiam się, jak można pomóc? Czy może warto zostawić w spokoju nie swoje sprawy?

 

 

A.S.
O mnie A.S.

Interesuje mnie zachowanie ludzi z perspektywy nauk społecznych - w szczególności: socjologii.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości